2012. február 8., szerda

Tourism Marketing

II. Detailed class schedule

Week 1 Introduction.

Week 2 Characteristics of services, the challenges of service marketing. The role of marketing in tourism. The tourism marketing mix: 4P, 5-8P, 4C, 4E. Application of the marketing mix in the tourism marketing process.

Week 3 The composition of tourist demand. The factors affecting tourist behaviour and decision-making. Consumer behaviour models in tourism.

Week 4 The destination choice process. Factors affecting destination choice and product/service choice. Segmentation of tourist demand. Characteristics of the most typical tourist segments.

Week 5 Product policy and product development in tourism. The composition and levels of the tourist product. Innovation in tourism product development. Destination and product lifecycle models in tourism.

Week 6 Positioning and differentiating in tourism. Brands in tourism – at destination and service level. Consumer loyalty programmes in international tourism.

Week 7 Pricing policy and price setting in tourism. The role of pricing in demand management. Characteristics of tourist services affecting pricing. The strategic and tactical role of pricing in tourism.

Week 8 Distribution in tourism 1. Traditional distribution channels: tour operators and travel agencies. The process of tour operation. Trends in the travel intermediary sector.

Week 9 Distribution in tourism 2. E-commerce and internet-based marketing. The impacts of information technology on tourism marketing.

Week 10 Marketing communication in tourism 1. The concept and role of information and promotion. Advertising and PR in tourism. Measuring the effectiveness of advertising and PR campaigns.

Week 11 Marketing communication in tourism 2. Sales promotion and personal selling. The role of travel fairs in marketing communication.

Week 12 Marketing research in tourism. Marketing research techniques – qualitative and quantitative methods in tourism.

Week 13 Marketing strategy and planning in tourism. The structure and components of the marketing plan. Measuring the effectiveness of marketing planning in tourism. The National Tourism Marketing Plan of Hungary.

Week 14 Destination marketing. The destination marketing mix. The role and operation of national, regional and local DMOs. Destination image and brand development. Partnership in destination marketing.

Week 15 Summary and assessment.


Required reading
• Handouts
• Kotler, P. – Bowen, J.T. – Makens, J.C. (2005): Marketing for Hospitality and Tourism, 4th ed. Prentice Hall, Harlow.


Recommended reading:
• Morgan, N. – Pritchard, A. – Pride, R. (2004): Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition, 2nd ed. Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford.


III. Assessment and grading
1. For exchange students
The grade is based on coursework and assignment:
• Presentation of marketing plan (30%)
• Groupwork and class participation (70%)
2. For students of Kodolányi János University of Applied Sciences
The seminar accounts for 50% of the final Tourism Marketing grade. The assessment of the seminar performance is based on coursework and assignment:
• Presentation of marketing plan (30%)
• Groupwork and class participation (70%)

Turizmusmarketing

II. A tantárgy részletes tematikája heti bontásban:

Nappali tagozaton:
1. hét Bevezetés.

2. hét A szolgáltatások sajátosságai, a szolgáltatásmarketing kihívásai. A marketing szerepe a turizmusban. A turisztikai marketing mix a szolgáltató, a turista és a társadalom oldaláról nézve: 4P, 5-8P, 4C, 4E. A marketing mix eszközeinek alkalmazása, az egyes elemek szerepe és jelentősége a marketing folyamatában.
Esettanulmány 1.

3. hét A turisztikai kereslet és az azt meghatározó tényezők. Fogyasztói magatartás a turizmusban – fogyasztói magatartás modellek elemzése.
Esettanulmány 2.

4. hét Az utazási döntés folyamata. A desztináció-választást és a termékválasztást meghatározó tényezők. A turisztikai kereslet szegmentálása, a leggyakoribb turisztikai szegmensek jellemzői.
Esettanulmány 3.

5. hét Termékpolitika és termékfejlesztés a turizmusban. A turisztikai termék szintjei. Innováció a turisztikai termékfejlesztésben. Desztináció- és termékéletciklus modellek a turizmusban.
Esettanulmány 4.

6. hét Termékpozícionálás és differenciálás a turizmusban. A turisztikai márka – desztináció- és szolgáltatás-szinten. Fogyasztói hűségprogramok a nemzetközi turizmusban.
Esettanulmány 5.

7. hét Árpolitika és árképzés a turizmusban. Az ár szerepe a keresletmenedzsmentben. A turisztikai szolgáltatások árképzést befolyásoló sajátosságai. Az ár stratégiai és taktikai szerepe a turizmusban.
Esettanulmány 6.

8. hét Disztribúció a turizmusban 1. Hagyományos elosztási csatornák: utazásszervezők és utazási ügynökségek. Az utazásszervezés folyamata. Az utazásszervező szektorban érvényesülő trendek.
Esettanulmány 7.

9. hét Disztribúció a turizmusban 2. E-kereskedelem és internet-alapú marketing. Az információtechnológia hatása a turisztikai disztribúcióra.
Esettanulmány 8.

10. hét Marketingkommunikáció a turizmusban 1. Információ és kommunikáció fogalma és szerepe. Reklám és PR a turizmusban. A reklámkampányok és a PR-tevékenység hatékonyságának mérése.
Esettanulmány 9.

11. hét Marketingkommunikáció a turizmusban 2. Értékesítésösztönzés és személyes eladás. A turisztikai vásárok szerepe a marketingkommunikációban.
Esettanulmány 10.

12. hét Marketingkutatás a turizmusban. A marketingkutatás szerepe és módszerei. Kvantitatív és kvalitatív kutatási módszerek alkalmazása a turizmus területén.
Esettanulmány 11.

13. hét Marketing stratégia és tervezés a turizmusban. A marketingterv felépítése, az egyes szakaszok jellemzői. A tervezés hatékonyságának értékelése. Magyarország turisztikai marketing terve.
Esettanulmány 12.

14. hét Desztináció marketing. A desztinációs marketing eszköztára. Az országos, regionális és helyi marketing szervezetek feladatai és működése. Desztináció imázs és márka kialakítása. Együttműködés a turisztikai desztináció marketingben: a TDM modell működése.
Esettanulmány 13.

15. hét Összefoglalás és értékelés.

Kötelező irodalom:
• Órai jegyzetek.
• Deli-Gray, Zs. – Árva, L. (szerk.) (2010): Turizmusmarketing esettanulmányok. Akadémiai Kiadó, Budapest.