Jó
estét kívánok, Horváth Endre vagyok, turizmusról fogok beszélni, a Szászi
értékekről is fogok beszélni, arról, hogy az, amit eddig elhelyeztek, elkezdtek
az évszázadok alatt itt fölhalmozott értékek ezek hogyan tudnak hasznosulni –
idézőjelben - , hogyan tud ebből profitálni Szászvár, nem feltétlenül egyébként
gazdasági értelemben, hanem inkább a hagyományőrzés, a kultúra megőrzése, a
környezet megőrzése szempontjából, tehát óhatatlanul közgazdászként a
közgazdaság egészéről is fogok ennek a jelenségnek a turizmuson kívül beszélni,
és arról a folyamatról, amit én javasoltam a jövőben. Ez egy olyan bevált
módszertan, ami talán használható itt is. Azért mondom hogy talán, mert az hogy
Alsómocsoládon, illetve a Hegyháton mi az a munka, amit végeztünk, mert nem
pont ugyanazt kell elvégezni, és nem is az a helyes, hogy ha egy külső szakértő
mondja meg, hogy merre kell tovább haladni, hanem úgy gondolom, hogy a szakértő
szerepe az az lehet, hogy segít ezt a folyamatot mederben tartani, és a jövőre
nézve egy kicsit tovább segíteni. Én a ’90-es évek végén, az első Széchenyi
tervhez odaadtam néhány olyan gondolatot, amiből az jött ki, hogy
Magyarországon nem általában kellene foglalkozzunk azzal, hogy a turizmust
fejlesszük, aminek az értelme persze az, hogy a máshol megtermelt jövedelmeket
vonzzuk be az országba, vagy egy adott kis területre, hanem meg kell határozni
azokat a célcsoportokat, azokat a szegmenseket, azokat a látogatói csoportokat,
akiket el akarunk érni. És nem mindenkit várunk persze – idézőjelben mondom ezt
csak, hiszen mindenkit várunk – hogy ha vendéglátók vagyunk, vagy meg akarjuk
mutatni az értékeinket, de mégis jó az, hogy ha valamilyen konkrét irányba
mutatjuk meg és konkrét irányba keressük a látogatókat. Úgyhogy én a
turisztikai hasznosításról fogok beszélni, de a szászi értékekről van itt szó,
mint ahogy egész este e körül járunk és a turisztikai megközelítés az csak azt
mondja, hogy a nyolc különböző kategória, ugye a hét alapkategória és maga a
turizmus, vendéglátás kategória rendkívül sok értéket sorol föl. Nagyon szép
volt a kisfilm és bennem az motoszkált, hogy vajon mi lenne az a dolog, ami egy
percbe beleférhet Szászvárról. Hiszen 136 érték közül kell majd valószínűleg
kiválasztani azt, ami egy percbe belefér egy ilyen kisfilmbe, de lehet, hogy
csak egy témát, vagy tematikát kell majd kiválasztani, biztos, hogy nem
sorolható fel az összes, hiszen éppen csak annyi férne bele, hogy megmutatjuk
azt a felsorolást, amit a falon is látunk, úgyhogy erről is fogok majd egy
kicsit beszélni, azokról a megfontolásokról, amelyeket érdemes együtt
végiggondolni. Akár ma este, akár a jövőben. A füzéri képet tettem ide. Füzéren
Horváth Jenő polgármester sokat gondolkozott azon, hogy hogy keltse életre a
várat. A program, amit fölhasznált segített abban, hogy újjáépítsék a várat,
segített abban is, hogy a konyhát is újra létrehozzák. Füzér tudjátok merre
van? Borsod-Abaúj-Zemplén, igen. Egészen fönt a … alatt van.
Nézünk
át Szlovákiába. Én négykézláb másztam meg a várat, mert annyira le volt kopva a
mészkő lépcső, de megjegyzem én most a facebook-on követem az építkezést, de
nem vagyok tőle elragadtatva. Nagyon nagy monstrumot építettek oda föl.
Na
most pont ezzel akartam folytatni. Az rendben van, hogy kapunk arra lehetőséget,
hogy újjáépítsük a várakat, az a vita most már a múlté, hogy újjá kell-e
építeni, vagy hagyjuk, ahogy vannak. Diósgyőrben is az történ, hogy újjá építették.
Az igazi kérdés az volt, hogy újjáépült a konyha is újjá épült, de attól vált
élővé az egész, hogy ott látogató menedzsmentet – ezt így hívják szakmailag –
terveztek, tehát a látogató útját megtervezték a belépéstől egészen végig és
azt is megtervezték, hogy hogyan fogják bevonni a vár életébe, hogyan keltik
ezt újra életre ezt az egészet, hogyan lesz egyfajta kölcsönhatás egy
oda-vissza kommunikáció, tehát nem csak az, hogy mutatunk valamit, mint ahogy én
sem csak mondok valamit, hanem örülök az ilyen kiegészítéseket – tehát hogy
hogy történik ez a látogatóval. Mert az rendben van, hogy tárolókban mutatunk
tárgyakat, az is rendben van, hogy beöltöznek régi – mint ahogy a visegrádi várjátékok
… beöltöznek és előadnak különböző lovagi játékokat, tudunk-e még tovább menni?
És Füzéren is az történt, hogy beöltöznek a gyerekek, az én lányaim is mikor
ott jártunk beöltöztek az apropója persze az volt, hogy valakinek sikerült
ebben is segíteni a munkát, és ezzel sokkal jobban bevonják a gyerekeket az
ottani életbe, az ottani múltidézésbe. Tehát az a kérdés, hogy tudunk-e egy
picit tovább menni és olyat mutatni, ami máshol nincs. Hiszen ahogy említette,
újjáépített hatalmas várak ezek, újjáépítik a várat hogyan telik meg élettel.
…ott
például minden zsebkendőnyi helyen különleges alji növényzet volt. Én azokat
lestem, azért másztam négykézláb. Mohafélék, millió és most azokkal mi történik
vajon?
Hát
ez egy speciális érdeklődést ... ez egy teljesen tudatos döntés volt, hogy nem
úgy általában mutatja a várat, hanem valamit, valami speciálisat, érdeklődést
akart kielégíteni. Itt a rajzon egyébként a látogatóközpontnak a rajzát látjuk,
ezt 2010. pünkösdkor adták át és a látogatóközpont és a falu helyi márkája és
ezt úgy is mondják, hogy szól a brand ez erre épült, egy jól látható dolog,
messziről látható dolog. Hogyha megyünk egy picikét tovább, miért érdemes a
turizmussal foglalkozni, miért érdemes az értékeket, az értéktárat, az
értékőrzők által összegyűjtött, már meglévő értékeket turisztikai szempontból
is nézni és ahogy elöljáróban mondtam, ennek három oldala van, az egyik maga a
gazdasági előny. A gazdasági előnyök között elsősorban az, hogy a jövedelem
emelkedik. Nagyon egyszerű a dolog, máshol megkeresett pénzt hoznak be és
költik el Szászváron. Tehát ezáltal egy olyan plusz forráshoz jutunk, ami nem
azt jelenti, hogy újra el kell osztanunk azt, amit megkerestünk és a lehető
legjobban gazdálkodunk azzal, amink van, hanem én azt mondom, és ez lehet egy
cél, ez csak egy általam kigondolt dolog, ezt valószínűleg meg kellene
beszélni, hogy lehet-e az cél, hogy ha országosan a munkahelyek 10 %-a jön a
turizmusból, akkor egy olyan településen, ahol 400-500 munkahely van lehet-e
megcélozni azt, hogy negyven-ötven munkahely folyamatosan a turizmusból legyen,
működhessen. Csak az a probléma, hogy ha nem tervezzük a turizmust, akkor nagyon
szezonális. Rázúdulnak a településre egy nagy rendezvény alkalmával, majd utána
nem történik semmi és egy év múlva megint jönnek a tömegek. Én úgy gondolom,
hogy lehetséges ezt kitűzni, csak nem rövid távon, tehát nem lehet egy, kettő,
három év alatt ezt elérni, de megfelelően hosszú távra, szerintem tíz évre ki
lehet ezt tűzni, egy nagyon ambiciózus célként, akkor, hogy ha ezt akarjuk. Ha
akarjuk, hogy a megtartó ereje a településnek növekedjen. Nem mindre megoldás a
turizmus, de én azt hiszem, s abban vagyok biztos, hogy 10 %-ban megoldás az
olyan ág, mint az egyéb a termelés, a kereskedelem, a szolgáltatások adják
teljes működést, de ebből egy pici részt … a turizmus. És ebben az a jó, hogy
ezek mind helyben megteremthetők. A másik ilyen társadalmi elem egyébként, amit
felírtam a hagyományok megőrzése, de erről nem sok szó esett. Egyszerűen attól,
hogy ezt megmutatjuk, és ráébredünk arra, hogy ez érdekes lehet valaki másnak,
nekünk is az az érzésünk keletkezik, hogy ezt érdemes volt idehozni, érdemes
volt megmutatni, mert ez egy olyan érték, amit mi természetesnek veszünk. A
bányász életről szóló beszámoló az nem csak hogy megható volt, de egy olyan
dolog, ami Magyarországon kevés helyen élt így tovább. Én azért értek ezzel egyet,
hogy továbbvigyük, hiszen erről beszélünk, ezt látjuk, ezt visszük tovább. Egy
biztos, Lengyelországban én voltam olyan turisztikai konferencián, ott a föld
alatt rendeztek, ott esküvőket rendeznek, mert ott szerencsés helyzet van, hogy
megvannak még ezek a helyek és nincsenek betömve, és megvannak azok a helyek,
ahova le lehet menni és körül lehet nézni. Ezt ugyanígy itt nem lehet
megcsinálni, de nem is szabad ugyanazt megcsinálni, mint máshol csináltak. Én
úgy gondolom, hogy ez egy olyan hagyomány, a bányász hagyomány, ami
megmutatható, és hogyha azt gondoljuk, hogy ilyen van máshol nem hiszem, hogy
van máshol ilyen hagyomány. Lehet, hogy a tárgyi emlékek nincsenek, de bennünk
megvannak az emlékek és a hagyományok bennünk mindig megvannak, a saját hagyományaink.
A következő a környezeti értékek. Az érték listán az első talán a falon a bor,
a sajt, a méz és elfelejtettem a negyediket. Az elsőt. Igaz. Valahol ott van az
elején. A szóda, elfelejtettem a negyediket. A szóda. A szódának van egy nagyon
erős kampánya Budapesten. A fröccsnek van egy nagyon erős kampánya, ezért egyre
több fiatal és külföldi - ahogy a pálinka is visszajött a nem megbecsült
hagyományok közül egy megbecsült hagyománnyá - ugyanúgy a fröccs és a szóda is
elkezdett visszajönni, tehát ezek is olyan értékek, amelyek megint meglévő
értékek, csak valahogy nem gondoltuk azt, hogy ez valami különleges lenne. És
újra kezdünk erre ráébredni, hogy ez különleges. Én majd egy kicsit mélyebben azért
fogom ezt elemezgetni, hogy persze van máshol is van méz, máshol is van sajt,
máshol is van szóda, vajon ez egy olyan érték, amire lehet építeni? Ez egyedi, hát
ez annyira azért nem egyedi, de biztos valahol lehet találni amiben egyedi. A Hegyháton
dolgozva ott is találunk olyan dolgokat, amik egyediek, vagy Budakeszin is
találtunk olyan recepteket, mint ahogy itt is megjelent egy korabeli recept,
lehet, hogy itt már ez elindult a recept gyűjtés Budakeszin, ez megint nem az
én ötletem volt, de az ő egyik ötletük ez volt, hogy gyűjtsük össze a recepteket
és adjuk ki. Ami a kiadást azt is jelentette, hogy egyszerűen megjelenítjük
valahol. Nem tudom ez elindult már egy ilyen fajta gondolkodás?
Én
a nőegyletnek javasoltam egyszer anno a dolgot.
Ezek
a kézzel írott régi szakácskönyvek. Lehet, hogy van belőle egy-kettő.
Talán
jövőre. …
És
én úgy gondolom, sok ilyen hagyomány van, sok ilyen környezeti előny van,
aminek az az előnye, hogy nem ide szállítunk máshonnan tehát nem növeljük a
környezetterhelést, hanem védjük a környezetünket gyakorlatilag azzal, hogy
vissza, hogy itt helyben fogyasztjuk el azokat a termékeket is, és idehozunk
másokat, hogy ők is ezeket fogyasszák. A stratégia szó az néha azt kell, hogy
mondjam lehet, hogy szitokszó. Méghozzá azért, mert a legtöbbször egy olyan
dokumentumot jelent, ami nagyon hosszú, lehet, hogy több száz oldalas, elkészül
hívják ezt koncepciónak is, aztán fölkerül a polcra. Az a baj vele, hogy
általában nem kézzelfogható. Ahogy én használom a stratégia szót, az egy ilyen
húsz évvel ezelőtt általam az amerikaiaknál megtanult lépéssorozatra bontás. Hogy
valamit el akarok érni, kitűzünk egy célt, amiről beszéltem, tíz évre, és
megnézzük hogy egy év alatt mit tudunk ezért tenni. Nagyon sok ilyen javaslat
fog most elhangozni már, amik mind a négy irányba mutatnak, én azt tartom
fontosnak, hogy ez kézzelfogható, mérhető legyen. Hogyan profitál belőle
Szászvár, ha ezt és ezt megcsinálja. Sokszor előfordul az is, hogy nem fog
előfordulni, hogy nem közösen készül. Illetve nem minden érdeket mérlegel, ez
megint itt nem fog bekövetkezni. De volt olyan település, ahol egy ilyen
együttgondolkodásnál találkozott először a kultúrház vezetője illetve a
szálloda vezetője és aztán egy nagyon pici eredmény ott az volt, egymás
prospektusait … Vagy egy másik településen egy festőművész kereste az életmű
kiállításnak a helyét, közben a szálloda nem tudott mit kezdeni az üres
előtérrel. Ezek olyan pici dolgok, amelyek itt valószínűleg sokkal jobban
működnek, mint máshol, megyek is tovább. Nincs forrása …, hogy nincs
felelősségvállalás. Hogyha jól csináljuk ezt a közös tervezést, akkor nem az van,
hogy azt mondjuk, hogy mi kéne a hivatalnak csinálni, hogy mit kéne a
vállalkozónak, a civileknek mit kéne, hanem a tervező csapatban mindenki eldönti
azt, hogy a következő egy évig mi az az egy dolog, amit ő felvállal és
végigvisz. És úgy gondolom, hogy fontos, hogy legyen mindig egy felelős, aki
ezt fölvállalja, és legyen egy határidő is, hogy év végéig ő ezt végig viszi, és
aztán a következő évben megint kitalálni olyan dolgokat, amik előre visznek. Ezért
ez jelenti azt, hogy elérhető távolságon belül van, illetve itt valószínűleg
szintén nem fordulhat elő, hogy nem ismert a stratégia. Tehát stratégia alatt
én egy közösen végiggondolt lépéssorozatot gondoltam ahol is összehangoljuk a
különféle erőfeszítéseket, tervezhetővé tesszük az értékeink turisztikai
szempontból a bemutatását. És egész évben tudunk valamilyen kínálatot nyújtani
a gazdasági, a kultúra a hagyományőrzési, illetve a munkahely teremtési
előnyökkel együtt. Tehát ez akkor tud működni, ha nem egy külső tanácsadóé a
stratégia, hanem az …. döntéssorozat, nem is az önkormányzaté, a nagyvállalkozóé,
a kisvállalkozóé, a civileké, vagy a lakosságé, hanem ezek mind együtt….. Az
eredmény. Én azt gondolom, hogy a legapróbb trükk, de mégis a fönntarthatóságot
az alapozza meg, hogy sokszor értem ezt a szót, hogy … az alapozza meg, hogy ha
az előbb elmondottak szerint úgy állunk föl egy tervezési alkalomból, hogy azt
mondjuk, hogy én ezt és ezt fogom végig csinálni. Ettől lesz fönntartható. Ez
nem magamnak kívülről jön, valamilyen indikátor idézőjelben a fenntarthatóság,
hanem belülről fog jönni. És hát aztán visszatérve arra, hogy 136 érték van
legalább a kezünkben, de szerintem 1360 értéket is össze lehetne gyűjteni a
következő években, de mégis, amikor kifelé kommunikálunk, ez túl sok. Miskolc
példája szerintem nagyon jó. Miskolcon nőttem egyébként föl, és mindig
kérdezték, hogy milyen Miskolc. És mondtam, hogy hát a környéke szép. Mert ott
van Lillafüred, a kisvasút, ott van Miskolc-Tapolca. Vagyunk miskolciak a
nézőtéren, rajtam kívül is. Ugye azt szoktuk mondani, hogy szép a környéke. És
akkor Ómassa és Bánkútról nem is beszéltem. És amikor a miskolciak elkezdtek
dolgozni pár évvel ezelőtt azon, hogy kitaláljanak egy logot, akkor nem a
logoról volt szó és nem is adták ki egy külső tervezőnek, vagy nem is az
interneten keresgéltek logot, hanem valami egy dolgot akartak kiragadni, ami
nincs máshol. Vajon mi lehet az a dolog? És most kérdezném a miskolciakat. Ez a
barlangfürdő. Ugye ezt fejezi ki. Mert mennyi minden van ott is, rengeteg, területileg
is óriási város és …, de egy dolgot ragadott ki. Tehát a gond az a sok
értékkel, hogy nem tudjuk egyszerre mindet megmutatni akár egy filmen belül,
akár egy bármilyen grafikus megjelenítésen, valahogy meg kell találni azt az
egy témát, ami köré aztán építjük a többi programot, látnivalót, ami egy ilyen
meghívó levélként tud működni. Mi bennünk a különleges? Mi az egyedi adottság?
Én azt szoktam javasolni, hogy a munka az úgy folyjon, hogy a csapat két napra
üljön össze, és gondolja ezt végig, és mindjárt mondom a részleteket, hogy
miért érdemes végiggondolni. Teljes elszigeteltségben gondoljuk ezt ki.
Elmondtam, hogy vegyen benne részt mindenki és hát ennek négy szakasza van. És
az első szakaszhoz, a helyzetértékeléshez tartozik, valójában az, amikor
fölsoroljuk az értékeinket és egy leltárt hozunk létre, és azt mondjuk, hogy
ezek azok az értékek, amelyeket szeretnénk megmutatni. De olyan értelemben is
helyzetértékelés a turizmus szempontjából, a turizmus szakma szempontjából,
hogy szeretnénk-e egyáltalán a turizmust. Azért nem hívjuk idegenforgalomnak,
mert nem csak az idegeneknek szól, hanem nekünk is szól, tehát ahogy
létrehozunk valamit az nekünk is szól, nekünk is programot jelent nem csak
munkát, hanem szórakozást és elfoglaltságot, és közösségi lehetőséget. De a
kérdés az, hogy ha akarunk vendégeket, akkor hol tartunk most, mennyi vendég
érkezik most hozzánk? Hány napot töltenek itt? Ezt hívják vendég éjszakának. És
mit akarunk elérni? Mennyi kínálatunk van egyáltalán? Van 17 helyünk itt
helyben, önkormányzati helyszín van tíz panzióban, ezen kívül van egy csomó
lehetőség, amit vagy kihasználunk, vagy nem. Ezeket a saját helyszíneink. Én
csak példaként hozom a falusi turizmust, de falusi turizmusnak hívnak minden
olyan lehetőséget, ami falun történik, és nagyon sokszor magánszállásokon,
például a saját szálláshelyeiken és meg is jelenítik az úgynevezett airbnb portálon
amire most vagy lecsap a NAV vagy nem, de tény, hogy ha valaki oda felrakja a
saját házáról azt az egy szobát, vagy egy ágyat, akkor az ott fönt van a
kínálatban. Most megnéztük délután, a legközelebbi az hol is volt? Mit
találtunk? Kárászon. Ők csinálják. Tehát ha valaki idejön, akkor marasztaljuk-e
vagy csak ugorjon ide egy napra, nem baj az, ha csak azt mondjuk hogy
kirándulók, úgy hívják ezt a statisztikába, kiránduló az, aki idejön, de aztán
máshol száll meg, de biztos hogy jobb a hatása, és több a hatása, jobban megismerkedik
a helyszínnel, hogyha nem megy haza. Még csak akkor is, ha csak két órát …, mint
én, de biztos, hogy érdemes itt maradni és jobban megismerni, hogy kicsoda. De
ehhez kínálat kell. Tehát hol tartunk most ebben. Aztán mi a cél? Van-e ilyen
közös célunk? Akarunk mi ezzel foglalkozni és ezt is végig kell rágni, meg kell
beszélni, mindenkinek a bevonásával?
Akarunk-e ide idegeneket? Az biztos, hogy nem akarjuk azt az utat végigjárni,
hogy egy nagy rendezvény, idezúdulnak több ezren, majd rájövünk, hogy inkább csináljunk
évente 4 rendezvényt, vagy rájövünk pár év múlva, hogy inkább csináljunk évente
pici dolgokat és akkor nagyon egyenletesen jöjjenek, mert akkor lesz elég
parkolóhely, lesz elég asztal, ahova le lehet ülni, és lesz elég szálláshely.
Mi a célunk? Ez mind szép, de … és ők is valamit csinálnak. Nézzük meg azt,
hogy mi miben különbözünk tőlük. S a negyedik, ez, amiről már beszéltem írjuk
le, hogy mi az ami jól lehetne csinálni, mit tegyünk most. Van egy kis falu a
Zalában, Zalaszentmárton és hát ők nagyon nem … nem talált túl sok egyedit, de
rájött arra, hogy a Szent Márton úton fekszik, ismerős? És ő azt monda, oké
rendben, de hát ez egyedi? Hát annyi település fekszik Szent Márton útján, meg
van mondjuk Mária út, nagyon sok zarándok út van. Ő azt találta ki, hogy legyen
a Szent Márton út horvát és szlovén irányba történő elágazása az legyen
Zalaszentmárton határában. Egy nagyon egyszerű ötlet és innentől valamennyire
kicsit különlegesebb az egy. Ott ágazik el a horvát irányba menő és a szlovén
irányba menő két útvonal. Tematikus utak vannak persze a Mecsekben is
megvannak, … de mitől lesz különleges Szászvár? Hiszen mások is ott vannak ezen
az úton. Ez egy kérdés, ezt nem én akarom megválaszolni, én csak mondtam egy
példát, hogy mindig lehet egy picit tovább menni. Az első lépés tehát, ha azt
mondom, hogy négy szakasza van egy ilyen tervezésnek, kicsit jobban kibontva,
hogy hol tart most ez a helyzetértékelés fázisa. A helyzetértékelés fázisa az
az, hogy mi az, ami most sürgős nekünk, és mi az, ami fontos, tehát ezekről …
beszélünk. Mi az, kiket vonjunk be? Következő szakasz, hová jussunk el, mik az
érdekeink, miben vagyunk jobbak, hogyan tudjuk ezt megfogalmazni, ez lehet
praktikus megfogalmazás, lehet mint ahogy halljuk, online módon is meg tudjuk
fogalmazni. De a lényeg az, hogy belülről kell, hogy jöjjön az egésznek a
mozgató ereje. Tehát ez nem egy külső motiváció, ezt ne pénzért csináljuk
igazából, hanem bennünk vannak olyan értékek, lehet, hogy csak a gondolatainkban,
mert amikor beszéltünk itt a bányáról, nem látszik sok tárgyi emléke a
helyszínen, ugye ’97 óta benőtte az erdő, ahogy itt beszélgettünk a szünetben,
de bennünk ott van. És ugyanúgy bennünk vannak azok a mozgató erők, hogy akarunk-e
kezdeni ezeknek az értékeknek a hasznosulásával idézőjelben. Akarjuk-e
hasznosítani? A jövőkép küldetés az csak azt jelenti, hogy tíz év múlva mit
szeretnénk látni, hogyan képzeljük el Szászvárt? Milyen lesz tíz év múlva? És
ha előre gondolunk, ez a vissza a jövőbe című dolog, hogy 2025-ben hogy fog ez
kinézni. A gyerekeink mit fognak látni? Miben fognak ők élni? Milyen lesz,
milyen érzés lesz Szászváron? Egy biztos, hogy ha jól csináljuk a turizmust,
akkor magunk elé olyan célokat tűzünk ki, amitől kellemes lesz itt lenni. Nem a
turizmusért csináljuk, hanem azért mert kellemes. És bocsánat kellemes , de még
kellemesebb legyen. Mi bennünk a különleges? Kihez hasonlítjuk magunkat? Mik az
erősségeink? És ez még mindig kevés. Mitől különbözik ez másoktól? Mindjárt mutatok
egy pár olyan dolgot, ami erre rávilágít, hogy hogyan is érdemes feltennünk
magunknak ezt a kérdést, hogy van-e ebből más az országban, vagy nem annyira
különleges, de mégis egy olyan érték, amit szeretnénk megmutatni. A kemény
célok csak annyit jelentenek, hogy valahogy számszerűsítsük őket, akár időben
is próbáljunk magunkkal szemben is kemények lenni. Mutatok még egy példát, és
akkor utána a szászvári listát is elő lehet venni, és kilenc dolgot kiragadva
belőle, ami picit…. itt az utolsó néhány percben. Veszprém logója ez mit
tükröz, ahogy így ránézünk erre a logóra? Fölül ez micsoda? Egy korona és völgy
meg egy bástyát is mutathat tehát ők nem egy dolgot választottak ki, mint
Miskolcon, hanem ők több dolgot össze. Szóval mitől fog ez működni? Alul van a
szöveges rész, fölül három dolgot írtam föl. Akkor fog működni, ha meg tudjuk
mutatni, hogy ez egyedi. Ami itt nálunk van, el kell jönni ide ahhoz, hogy
lássuk élőben, kézzel fogható anyagokat, amit máshol nem látunk. A másik, hogy
ehhez ne kelljen nekünk rengeteg pénzt beletenni, hanem a meglévő dolgokat
gyűjtsük össze és azokat mutassuk meg és a harmadik, hogy nem mindenkit várunk,
hanem nem lemondva bizonyos csoportokról, mégiscsak megmondjuk, hogy elsősorban
kiket várunk ide. És akkor nézzük meg, néhány elemét, a 136-ot nem hoztam ide,
de ezt a munkát szerintem érdemes elvégezni. Nézzünk meg néhány elemet abból,
hogy, abból a 136-os listából, hogy hogyan megy át ezen a szűrőn, mert akkor jó
a versenystratégiánk, akkor leszünk sikeresek, és akkor lesz hasznos …. a
tömeg, azt kell, hogy mondjam, ez a felsorolás, ez a rengeteg érték, hogyha
ezeken a szűrőkön átkerül. Ahogy mondtam a méz, sajt, bor, szóda példáját, van
máshol is, de egy biztos, hogy a gasztro turizmus irányára fókuszál, tehát az …
azért írtam mellé, hogy van egy fókusz terület, illetve költségben ezeknek az
előállítása nem sok, ezért írtam oda, hogy …. Ha a D betű nincs ott, ha nem
tudunk valamit hozzá tenni, milyen bor? Megnéztem a kis… tehát tudom, hogy a
cuvee szokott nyerni díjakat, de hogy kitalálták sokan azt, hogy elkezdik
Magyarországon is a jégbort megmutatni, hogy az aszú különlegességéről ne is
beszéljek, ha a bor mellé valamit oda tudunk tenni, ami azt mutatja, hogy ez
valamiben különleges, már jelzi, hogy a nevében is meg tud jelenni, akkor
biztos, hogy egy D betűt oda lehet tenni és érdemes ezt a középpontba állítani.
A strand az értékek között szerepel. A termálvíz azt hiszem, hogy csak
zárójelben szerepel netalán? De a termál valahol megjelenik valamelyik
anyagban. Tehát a kérdés. A D betű akkor kerül oda, persze elég sok van
Harkány, nagyon egyszerű elmondani egy külföldinek, hogy van ezer különböző
vizünk és mindegyik másfajta betegségre jó, de például nem köztudott, hogy
Harkány az melyikre is jó, melyik betegségre? Pikkelysömörre is jó. A britek
azért jönnek ide, hogy a pikkelysömört gyógyítsák. Igaz? Tehát mindegyik más.
Ha van olyan vizünk, mert nem elég, hogy termál legyen. Ha van olyan víz, ami
kifejezetten valamilyen klinikai … fázist mutatni akkor a D betű odakerülhet a
strand mellé, de kérdés, hogy érdemes-e itt tízmillióért fúratni kutat, vagy nem.
Ez egy mérlegelhető döntés. Tehát önmagában a strand az jó hogy van, de nem az
a húzóerő szerintem, mert a D betű nem szerepel, nem egyedi, nincs
differenciálva, megkülönböztetve. A vár. Én odaírtam a D betűt, mert kevés van,
kevés ilyen van Magyarországon. A régi malmok, ezek mitől egyediek? Kötődik
ezekhez valamilyen történet? Valamilyen legenda? Mint ahogy a palacsintás
király Alsómocsoládon kötődik a településhez, vagy Gárdonyi Géza a legjobb
turizmus marketinget csinálta, amikor megírta az Egri csillagokat. Vannak ilyen
történetek? Mert azok is a hagyomány részét, tehát azok a történetek. Vannak
ilyenek? Biztos vannak.
A
pacsker malom, én arról írhatok történtet. Mert például a strand annak biztos,
hogy odatenném a D-t, mert ott olyan természeti környezet Szászváron és a
környéken, hogy ilyen sehol nincs. Mert Bonyhádon tessék megnézni a strandot.
Olyan helyre tették, ahol egy fa nincs, egy bokor nincs mindenki gutaütést kap
nyáron. Nálunk nem.
Akkor
a D betű odakerül. Budapesten egyetlen ilyen strand van, fönt a Budakeszi úton
van egy … strand, ahol fák között úszkál az ember. Van ott rá ok, hogy a D betű
odakerül? Vagy nem?
Nem
látogatható és nagyon rossz állapotban van. Életveszélyes állapot van, tehát
ott …
Arról
beszélünk, hogy ez most… Következő a bútorkészítés. Idevettem. Ez egyedi?
Differenciál minket? Megkülönböztet minket, hogy itt van a bútorkészítés? Ezek
különlegesek valamilyen szempontból?
Botéknak
a műhelyére gondoltunk. Ők Svájcba viszik a bútorokat.
Én
a D betűt odaírtam, mert én nem sok helyen hallottam, hogy a bútorkészítést az
értéktárba beteszik. Hogyha a bánya, a bútorkészítés, a kézművesség, ha ezen a
vonalon gondolkozunk, én nem vállalom azt föl, hogy egy csapatot abba az
irányba kényszerítsek, de nekem igazából ez jelenti a különlegességet. Ez a
fajta antik, ez az iparos a szó szerinti értelmében. Akár a várról beszélünk,
akár a bútorkészítésről. És adhat helyszínt a vár és adhat kikapcsolódási
lehetőséget a strand talán, de lehet, hogy ez az a tematika, hogy ha
tematikázásról beszélünk, amire fölfűzhető a településnek a megjelenítése. De
lehet, hogy nem. Lehet, hogy tévedünk, ezért jók az ilyen kiegészítések… mert
kívülről nézve egyszerű, tehát sokkal több dolog van e mögött, mint amit én
tudok. A bánya Szászvár pokla ez például ugyanaz, de azért írtam a D betűt a
Szászvár poklához, megnéztem a térképet, mert pokoli lehet azt a kört megtenni.
Ez önmagában ez a név ez figyelem felhívó, és egyedi. Kíváncsivá teszi az
embert. …csiszár tető. Több mint száz éves?
Biztos.
Én
odaírtam a D betűt. Én úgy gondolom, hogy azokat érdemes kiválasztani, amelyek
egyediek, tehát differenciálnak minket, tehát megkülönböztetnek minket, és
ugyanakkor valamilyen konkrét célcsoportra, gyerekesekre, vagy az aktív
turizmusra, vagy ahogy hívják ezt, az ezüst gazdaságra, hatvan fölöttiek, lehet
hogy ezeket kellene keresni. Tessék.
Én
vezetem a szászvári horgász egyesületet. Sok helyről hiányolom. Nagyon sok
helyen mostohák a horgászat területén, de turizmus szempontjából számokkal,
adatokkal tudjuk biztosítani, vagy bizonyítani, hogy mennyien jönnek ide.
Én
136-ból kilencet tettem fel erre az oldalra.
Így
van. Ott is minimális fejlesztéssel én úgy gondolom, hogy jóval nagyobb
látogatottságot is el lehetne érni.
Budakeszin,
amikor ezt csináltuk, ott volt a helyi tv, abból is kettő. Volt egy
kormánypárti és egy ellenzéki tv, az egészet fölvették, amit csináltunk,
ráadásul nyitott volt, és óriási viták voltak. Heteken át csináltuk ezt a
dolgot. És ilyeneken vitatkoztunk. Mi kell, hogy bekerüljön? Mi az, amit meg
akarunk mutatni? Mi az, ami egyedi lesz?
És
ott például a horgász tónál forrást találtak.
Így
van. Van ott például egy olyan forrás, ami iható vizű, többek közt úgy tudom,
hogy tőletek is járnak oda, meg a környékbeliek, akik arra kerékpároznak,
járnak arra, bevizsgált vize van neki, és non-stop folyik. Tehát pozitív
forrás.
Ez
annyira pozitív forrás, hadd mondjam el, hogy kedves nővéremmel oda jártunk kukoricakapálás
közben ugye gyerek korunkban, ahhoz a forráshoz lent a réten.
Az
nem az. Mostanában akkor nem jártál kinn a tónál. Ki van építve ott egy kút, és
nagyon jó ivóvíz folyik belőle.
Ha
így csináljuk a tervezést, akkor így önmagától működik. Ez a rendezvény ez
valaminek a lezárása, és valaminek a kezdete is, hiszen az alapok ott vannak,
de érdemes végigjárni ezt a körforgást, újra meg újra évente. Most nem tudunk
belekezdeni, mert a negyven percből már csak három percem van … de azért
mutatom meg ezt az ábrát, mert itt ugyanazt a lépésekre bontva látjuk, tehát az
értékek a kultúrával értem a közös értékeket. Ez valahol az elején van a
folyamatnak. És utána jön egy kevésbé szép része, amikor konkrét lépésekre
akarjuk lebontani és vállalni akarunk valamit és abba a kényszerítő helyzetbe
akarjuk magunkat hozni, hogy ami fontos és egyben sürgőssé is tesz. Hiszen
olyan sok sürgős dolgunk van igaz? Amik elviszik a figyelmünket az ilyen
stratégiai jó értelemben … Azzal, hogy azt mondjuk, hogy egy éven belül akarunk
elmozdulni egy tíz év távlatába, egy elképzelt jövő felé ez az a része, ami egy
kicsit olyan nehezebb és jobban le kell moderálni, mert a beszélgetésből ki
kell jönni. Én ezeket a lépéseket tettem ide föl, ezeket javaslom. Most ezt a
részét nem csináljuk meg, hogy hogyan is működik ez valójában, de igazából ez
tulajdonképpen ez már megtörtént, csak más formában, tehát én visszafogom
mindjárt adni a szót, de pontosan amit én szoktam ilyenkor csinálni, az ami
most fog történni, tehát javaslatokkal jönnek már az értékőrzők és hát én ezt
leírtam táblázatos formában is, és hát kapcsolatban maradunk és folytatjuk a
beszélgetést. Amiket mutattam példákat még nem mutattam igazán Alsómocsoládot
példaként. Szászvár ugyebár egészen más, bár nagyon közel van, mégis egészen
más, Füzér ezért mondtam, hogy ennyire más, Budakeszi is mennyire más, illetve
a déli határszéleken a turizmus ott most az egy kicsit háttérbe szorul.
Gondoljuk végig mégis milyen … van Szászvár. Az elején elmondtam, hogy az első
Széchenyi tervben részt vettem, részt vettem a második Széchenyi tervben, részt
vettem a Szép Kártya nyújtásában vagy az Erzsébet utalvány nyújtásában szeretek
együtt tervezni másokkal, és olyan dolgokat megcsinálni, amelyek működnek. És
ebben a továbbiakban is szeretnék partner lenni. Azt hiszem, az időm majdnem
lejárt, egy kérdésre, kettő kérdésre lehet, hogy van még idő. Nem tudom, van
idő kérdésre? Én köszönöm a figyelmet, és akkor közben persze már voltak
javaslatok, kérdések, de ha van hozzáfűzni valótok, azt hallgassuk meg.
A
falusi turizmusról mondanék egy gondolatot. Ülünk itt hárman-négyen, akik
körülbelül tíz évvel ezelőtt igen aktívan csináltuk a falusi turizmust. Kicsit
segített rajtunk annak idején… A mai napra kettő vendégfogadóról tudok, aki még
csinálja. Tehát valamikor régen nem volt elég vonzerő, de volt szállás. Most
meg úgy tűnik, hogy tudunk vonzerőt biztosítani, de nincs szállás. Érdekes
helyzet.
A
Szép kártya nem segített?
Igen,
tudom, hogy Önnek de addigra már elsorvadt ez a dolog. Tehát
Ezt
is igyekeztünk úgy kitalálni, hogy … úgy gondolja, hogy ott majd lesz … úgy
találtuk ki az egészet, hogy telefonos nem kell hozzá internet kapcsolat sem.
Egyszerűsítette,
csak addigra már megszűntek a helyek. Tehát a Kelet-Mecsek Egyesület igen sok
vendégfogadót, hát tulajdonképpen egyesített, a környékbeli … Szászvár, amit
nem Csak azért, hogy ezek szépen elsorvadtak. Néhány maradt csak.
Akkoriban
mi csináltuk… tizenhárom település a Kelet-Mecsek Egyesület tagja, illetve …
tovább is és akkor … Császár Levente vezetésével, de akkor úgy működött ez az
egész dolog, úgy terveztük … és hogy részletesen minden, jó nem télre, de
májustól őszig, mindig programok voltak. Ilyen hogy hívják vásár, ilyen
kézműves tábor, olyan fajta színház, ilyen és az prospektusaink is voltak,
színes prospektusaink és így tudtuk Szászvárt és környékét bevonni. Jó Szászvár
mindig kicsit hátrább volt ebbe a dologba, … nem volt térképtár, de egyébként
meg hát hogy mondjam, valahogy … a vendégeknek egy fokkal jobban tetszett. Hogy
miért, azt nem tudom de ezt ugyanúgy föl lehetne most eleveníteni, mint annak
idején volt elsődlegesen a vezetésnek és szerintem biztos, hogy vissza lehetne
azt hozni, sőt most kibővíteni egy jobban Szászvár, főleg ha a vár is elkészül
a látványosság, mert a püspöki vár országos szinten nem igen van egy még.
Én
azt tudom mondani, tessék csinálni, tessék folytatni. Ennyi a szabott időnk, 40
perc. Ennyi fért bele negyven percbe, én nagyon köszönöm a figyelmet és …
Turisztikával,
térségfejlesztéssel foglalkozó szakemberként mit gondol az értékőrzők által
feltárt szászvári értékekről?
Az
előadásomban is elmondom, hogy az értékek feltárása az egy első lépés. Tulajdonképpen
ezután jön a turisztikai hasznosítás. Először azt kellene kitalálnunk, hogy
milyen látogatókat akarunk itt Szászváron. Azért hívjuk turizmusnak, és nem
idegenforgalomnak, mert igazából abból lesz látványosság, amiből a helyiek is
azt gondolják, hogy megmutatásra érdemes. De ha egy kicsit jobban a mélyére
nézünk, akkor érdemes azt is kitalálni, hogy mi az, ami egyedi, ami csak itt
van? Egyáltalán milyen látogatókat akarunk, mert az hogy mindenkit várunk, az
természetes, de meg kell határozni azokat a csoportokat, akiket a jól
megfogalmazott üzenetekkel elérünk, illetve az is fontos, hogy helyi dolgokat
mutassunk meg, amelyeknek a felépítése, megmutatása nem okoz nagy költséget,
nagy terhet. A cél az az lehet szerintem, hogyha a turizmus országosan 10
százalékát adja az adóbevételek tíz százalékát, a jövedelem tíz százalékát,
akkor célozzuk meg itt Szászváron is ezt az arányt.
Miként
fog ebből profitálni a település?
Ha
azt nézzük, hogy egy településen, egy hasonló településen van négyszáz-ötszáz
munkahely, hogyha ennek arányában azt nézzük, hogy mondjuk negyven-ötven
munkahelyet szeretnénk folyamatosan fenntartani, akkor ez egy jó cél lehet.
Tehát ebből mindenki jól jön ki. Csak ehhez az kell, hogy ne szezonális legyen
a dolog, ne legyen, hogy van egy nagy rendezvény, akkor mindenki eljön, megnézi
a várat, megnézi a látványosságokat, megszáll, majd elmegy és aztán egy évig
nem történik semmi. Hanem ezt valahogy jó tervezéssel, egész évre kellene
elosztani. Ehhez szükséges egy további tervezési folyamat. Én ezt javasolom az
előadásomban.
Turisztikában
miként tudja hasznosítani Szászvár az adottságait, értékeit?
Föl
kell azt mérni, hogy hova akarunk eljutni, mit akarunk csinálni? Ehhez viszont
kell egy helyi egyetértés, tehát ezt kívülről nagyon nehéz megmondani. Én nekem
az nem célom, hogy én kívülről mondjam meg, hogy mire van szüksége a
településnek. Én azt szeretném, hogy ha összejön egy olyan csoport, aki
folyamatosan a következő években dolgozik azon, hogy az értékeket megmutassuk,
viszont ehhez a tervezés eszközét kell használni. Ezeket az eszközöket mutatom
meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése