A turizmus motivációs szegmenseinek uralkodó paradigmája az 1990-es évek közepe óta az élmény volt. A kulturális turizmus értékelésében és fejlesztésében is meghatározó volt az egyes motivációs szegmensekben a keresett élmény típusának leírása. A turizmus mint élményfogyasztás jelent meg a tudományos közleményekben, és az élmény szó beépült a marketingkommunikációba is.
Mivel azonban a keresett élmény típusai nem mindig kerültek szegmentálásra, ezért egyre inkább semmitmondó szószörnyek születtek. Élményfürdők százaival találkozunk, és eljutottunk oda, hogy kultúrkörünk alapja, a Szentírás olvasása is élményként jelenik meg a hirdetésekben. Az “élmény veled” gondolatköre azonban így meglehetősen egysíkúvá vált, de mégis értékes próbálkozásokat hozott a nemzeti marketing szintjén is.
A 2010-es évekre azonban meghaladottá vált az élménygazdaság, és bekövetkezett az újabb paradigma eljövetele. A transzformációs gazdaság paradigmája azt jelenti, hogy az emberi boldogságkeresés jelenlegi szakaszának legújabb trendje az átalakulás iránti igény. Az átváltozás iránti kereslet határozza meg a fogyasztói magatartást. A következőkben ennek a turizmusban és kifejezetten a kulturális turizmusban megjelenő következményeit és megnyilvánulásait vizsgáljuk.
Hamarosan megjelenik.
VálaszTörlés